Pages

Tuesday, September 15, 2009

-KiSaH ReKaAn SemAtA2-

Kisah benar ini tiada yang benar tapi benar belaka. Yang x benar ialah AKU dlm cerita ini bukanlah penulis



***---***---***---***---***---***---***---***---***---***---***---***---***---***---
Aku ni baru je pindah kesekolah ni. Form 5 baru nk pindah skolah, rindu la siot dgn sekolah lama. Tp apekan daya, ikut mak ayah, turuti sajalah..
Sebagai pelajar baru ini, mmg sah2 la x popular la, so senang la skit nk fokus study, spm la kan tahun ni. Semua okay la kat sini, tumpang jiran pg sekolah, balik sekolah naik bas. Kira pengalaman yg seciput ni pun blh la, ilmu tu. Ilmu naik bas.

Agak2 dh 4bulan pindah ke tempat baru ni, abg aku ada bawak moto lama die kat rmh aku. Kat rmh aq, sapa la yg ade selain aku yang pakai moto tu. Sebulan pakai, malang x berbau harum, aku jatuh la moto. Xla teruk, luka kat kaki ke. Jalan terhenjut2 skit.
Tp semangat nk blaja tu ade, 3hari duk kat rmh, luka masih berair, aku pg seminar addmath. So, nak xnak, kenala pg sekolah.

Baru aku ingat,minggu lepas seminar addmath tu, ada minggu sains, aku pulak ambik bahagian. Punya aku pike nk buat ape, tibe2 aku teringat experiment NEGATIF-X. search la google kalau korang nk tau. Officially aku organize satu experiment dlm minggu sains tu.

Disitulah detik pertama pertemuan aku dgn solehatun (bukan nama sebenar). Makmal aku ni sebelah kelas budak form 4. sebelah makmal tu plak tandas wanita. Seingat aku, aku baru nk masuk makmal, dari jauh aku tgk ada sorg budak pompuan ni baru kuar kelas nk pg tandas. aku mmg peramah + gila2 skit orgnya, so aq buat2 la nk ikut pompuan ni ke tandas, tp xmasuk la, aku masuk makmal.. tunggu punya tunggu, pompuan tu kuar dari tandas, aku pun ikut nk pg kelas die. Sama gak, xmasuk kelas die, aku pg ketempat lain.

Start dari situ, asal terserempak dgn die, hampir tergelak pun ada. Then mcm biasa, kirim salam mulalah berkiriman. Dh seminggu kot pakai org tgh nk berkirim slm ni, aku guna gak org tengah bagi num aku kat die. Xsampai sejam, terus die msg (time tu gotong royong kot, semua bawak hp). Msg punya msg, kenal punya kenal, balik la rmh. aku mmg ingat ni sampai bila2, mlm tu die blh nk main teka teki dgn aku. Xpernah dibuat org.

Solehatun ni orgnya pakai spek, baik hati, mmg kelakar. Ketawa pun comel, suara jgn cakapla, merdu je.. kalau nyanyi tu mmg cair la ais kat antartika, hot gile…hhehee…

Die ni special skit, die ni suka study. So, die bagi syarat dgn aku, msg hari jumaat sabtu je. Hujung minggu la tu. Aku no hal, lagi best, byk skit idea nk ckp. Kalau slalu, bosan plak kan. Dh tiga bulan gtu la, die ada tanya soalan dgn aku

Solehatun : “awk anggap sy ni ape?”

Aku pun jawab la mcm awek kan..

Die reply “so, awk jdlah pakwe sy”

Pergh, mmg best gile la, solehatun jd awek aku. Mcm dlm mimpi la cakap kau.. tarikhnya 23hb 09 2007…

then dh nk bulan puasa, so msg malam, xblh jumpa kat sekolah. Tp 2minggu leaps declare tu, die ajak jumpa jap. Katanya, abah die tau hal aq, n xsuka aku berkawan dgn solehatun. Kecewa tul hati aku. Baru 2minggu kot. Xsempat aku nk ajak die beraya kat rmh aku.

Lepas spm, aku decide nk pg giatmara. Sebelum tu aku ada beli num celcom. Xde sape pun tau. Dlm bulan mac gtu, aku rasa boring yg amat. Belek2 phonebook, terpandang nama die. Lalu aku hantar msg gune num maxis, xberbalas.. xde krdt kot, kata aku. Elaun mara ade lg, terus aku topup rm2 kat maxis die. Pun xberbalas. “mmg die xnk kawan dgn aku lagi ke”…

So, aku dpt akal jahat, guna num celcom, msg dgn die. FYI, solehatun pun ada 2 num, maxis n celcom. So, dgn menggunakan num celcom n nama JO, msg la dgn solehatun. Nak plak die layan. Sebulan lebih la aku tipu die, penuh penyesalan tp apekan daya, rindu punya pasal.

Dpt result spm, mesti nk masuk kolej or u. aku pike, kalau masuk matrik, ramai sgt dh masuk matrik, boring plak. So, aku decide aku nk masuk kolej yg abg aku pernah masuk, KOLEJ MARA KULIM. Tarikh masuk tu 1hb 6. so, quit awal la dr giatmara seminggu tu. Sebelum aku quit tu, aku dpt msg dari solehatun. Die tanya khabar. Ajaib benor. Msg dgn AKU, bukan JO. Katanya die ajak aku pg kenduri kawen abg die hari rabu. Aku pun on je la, dh cuti time tu.

Pg la aku dgn abah aku ke kenduri tu. Salam dgn ayah solehatun, then makan. Aku mmg dh budget xnk sarapan, sbb nk makan kenduri, tp nervous punya pasal, aku xlalu nk makan kat kenduri tu. Bukan sbb makanan x sedap, tp aku gementar solehatun dok lalu lalang. Sempat die tunjuk gelang yg aku beli kat tioman tu. Dh mcm xblh nk makan, abah aku pun dh kenyang, kitorang pun blah la.

Mlm tu die xmsg, sbb penat. Esok die msg dgn AKU, tanya khabar, result brapa, n mcm2 la. Then die kata

SOLEHATUN: “awk tau x, ade sorg mamat ni, buat sy teringat kat awk”

Time tu aku dh serba salah. Lalu aku ngaku la

AKU: “actually, sy nk confess, sy la JO tu”

Mmg dijangka, die merajuk. Dari kul 4 msg tu, sampai kul 11 aku cuba nk pujuk balik. Terus aku kena demam xberjangkit.

AKU: “sy buat ni sbb sy rindu sgt2 kat awk, awk xnk msg dgn sy, so sy menyamar la jd JO supaya sy dpt dgr suara awk lg”
SOLEHATUN: “dahla awk…”
AKU: “tolongla awk, terima la balik”
SOLEHATUN: “dahla, sy gurau je la.. heheheh”

Pergh, demam terus baik. Rupa nk menangis aku terus jd ceria. 29hb MEI 2008detik manis tu. 30hb hari jumaat, pg dating gak utk kali pertama n terakhirnya…

Aku pg la ke kulim tu, dgn niat nk blajar, xmenghampakan mak ayah aku, n solehatun. Dielah peneman aku pada malam hari, pemberi semangat utk menjalani kelas n sesi orientasi. Tp tu x lama gak, dlm 3 minggu lepas daftar kat kolej tu. Aku dpt demam, yg ni berjangkit la kot, ntah dari sapa. Tgh2 rehat2 tu, aku dpt kol. Num public phone. Aku angkat, rupanya die…

SOLEHATUN: “hye.. erm sy tepon ni sbb… sy nk fokus pd study, spm tahun ni, tp sy duk teringat pd awk je. Sy xblh nk blaja la kalau camni. So awk jgn mara ye, sy minx maaf sgt2.. plz..”

Kenapa semua ni cepat sgt berlaku? Org lain kapel sampai stgh tahun, ade member aku sampai 4thn x putus2 lagi. Dgn berat hati, aku lepaskan la juga. Dlm demam2 tu, aku hadiahkan lagu DEWA 19 – HADAPI DGN SENYUMAN. Tp aku xdpt nk senyum…


***crita ini hanya tergantung di sini***

3 comments:

  1. erk,,bkn y real life ke? cam ade y tempias2 je..he2

    ReplyDelete
  2. rasanya criter tu da boleh disambung

    ReplyDelete
  3. eh, dua comment pada tarikh yang sama tapi tahun berbeza..

    ntahlah, xmampu nk sambung crita nih. hehehe

    ReplyDelete